Killer birds!

14 december 2015 - Christchurch (vliegveld), Nieuw-Zeeland

Dag 25 (10 december)
Vanuit Christchurch zijn we richting Kaikoura gereden. Niet echt een bijzondere rit, lelijkste tot nu toe. Kaikoura is wel heel mooi, je rijdt een kustroute en gaat door verschillende tunneltjes door. In Kaikoura hebben we een wandeling langs de kust gemaakt. We hadden de auto bij een parkeerplaats aan het water gezet. Daar lagen al verschillende zeehonden/leeuwen. Gelukkig was het eb, want we moesten allemaal over rotsen klimmen. Uiteindelijk kwam je terecht op een keienstrand. Daar lagen wel honderden zeehonden/leeuwen en wel duizenden vogels (meeuwen). Later kwamen we erachter dat dit de grootste kolonie was van de Red Billed Gull. Overigens leek het net alsof we door een kerkhof liepen, de geur van dooie zeehond zit nog steeds in onze neus. We hebben zeker 20 dooie zeehonden gezien, echt super ranzig. Tussen de keien lagen ook een hoop botten, best merkwaardig. Het ging allemaal prima, de zeehonden bleven netjes liggen, ook al liepen we op een meter afstand. Totdat we door een broedplaats van Oistercatchers (zwarte vogel met oranje snavel). Ik zei nog tegen Mickey: ‘Zullen die beesten niets doen?!’ Ze waren zo hard aan het krijsen. Mickey ‘ Nee man, die doen echt niets’. Nou.. we hebben gerend voor ons leven.. Die beesten vlogen ons aan, al krijsend en bleven maar terugkomen totdat we ver uit dat gebied waren. Stel je voor, 2 mensen die op hun dooie gemak over de keien lopen, vervolgens al bukkend en ontwijkend weg rennen naar een groepje mensen die kei hard van een afstandje stonden te lachen. Wat een avontuur. Gelukkig kon je de terugweg ook via het wandelpad boven de cliff doen. Hier hebben we nog even staan kijken of er nog iemand anders aangevallen zou worden door die vogels, of dat wij de enige sukkels waren. En ja hoor, een gast was aan het joggen en werd ook finaal aangevlogen door die beesten. Wij konden toen gelukkig weer lachen, RUN FORREST RUN!!  Dit hebben we zelfs op film. Hierna zijn we doorgereden naar de camping. We hadden Nachos op de planning staan. Helaas had deze camping, als een van de weinige, geen oven. Holy shit, ik in zak en as.. De hele camping was meteen kut. Maargoed, toen hebben we onze fantasie gebruikt en de hele boel op de BBQ plaat gegooid. Smaakte goed!

Dag 26
Om 10:30 moesten we inchecken voor Whale Watching in Kaikoura. Het weer was best prima, op zee was het helder. We zaten met 40 andere Whale Watchers op de jet aangedreven boot. Van te voren werd al duidelijk gemaakt dat je zeeziek kon worden. Ook legde het vrouwtje in de boot uit hoe je de kotszakjes moest gebruiken (15 minuten lang!), alleen hierdoor werd je al misselijk. De Chinees naast ons zat natuurlijk na 5 minuten met z’n zakje voor z’n mond, gadverdamme. Het werd dus vechten voor een plaats aan het raam en niet naast de Chinees. Om de walvissen te prikkelen werden er verschillende instrumenten ingezet zoals bijvoorbeeld geluidsignalen van baby walvisjes. Het duurde even voordat we naar buiten mochten. Dit mocht alleen als de boot heel langzaam voer of stil lag, dit was wel een domper. Gelukkig hebben we vanuit het raam wel een paar dolfijnen gespot en (ik denk) zelfs een Orka! Toen we op de reling stonden zagen we ook super veel kleine kwalletjes. Ineens moest iedereen weer snel naar binnen en werd er volle gas naar een walvis die iemand gespot had gevaren. Super gaaf om zoiets groots in het water te zien (en je ziet maar een heel klein deel, de rug, stukje snuit en de vin). Ook zagen we ‘m naar beneden duiken waardoor de staart mooi boven water kwam. We hadden het geluk dat we toen we verder voeren nog een walvis gezien hebben. Dit was de grootste Sperm Whale in de baai van Kaikoura! Uiteindelijk waren we zo’n 16 km van de kust verwijderd. Ook kwam er nog een ziek grote Albatros vlak over de boot gevlogen, wat een beest!

Hierna hebben we zo’n 3,5 uur gereden naar Akaroa. Dit is een oud vulkanisch gebied met allemaal fjorden en kleine baaitjes vlakbij Christchurch. We hadden een super mooie camping aan de baai van een fjord in Duvauchelle.

Dag 27
We waren gesloopt! We hadden nog een nachtje bijgeboekt dus we konden lekker op het gemakje doen ’s ochtends. Eerst zijn we naar het plaatsje Akaroa gereden en hebben we een wandeling langs de ‘boulevard’ en haven gemaakt. Even lekker in het zonnetje gezeten en ’n ijsje gehaald. Hierna zijn we ’n door de bush bush gereden en gelopen om een heel klein en mooi watervalletje te spotten. Toen hadden we ’t ook wel weer meteen gezien met de wandelingen en hebben we de Tourist Route van Akaroa gereden en gestopt bij verschillende baaitjes en look out points. ’s Avonds begon het enorm te stormen, Dan de Campervan had ’t overleefd maar het tentje van de buren bleef maar net overeind staan. Ook de golven werden een stuk hoger in de baai waar we in lagen. Ook hadden we lekker pannenkoeken gegeten. Helaas lust Mickey geen vis anders hadden we bij wat Nieuw-Zeelanders de dag erna een lekker visje mogen meepikken.

Dag 28
In Akaroa was het zonnig, dus we dachten in Christchurch vast ook. Hoe dichter we bij Christchurch kwamen, hoe slechter het weer werd. Omdat het zo stervenskoud was zijn we eerst naar het Nationaal Museum in Christchurch gegaan. Interessant museum over de historie van Nieuw-Zeeland vanaf de Maori tot heden. Op een gegeven moment dacht Mickey dat hij een aardbeving simulator hoorde, maar dit waren de enorme hagelstenen die uit de lucht op het dak kwamen vallen. Toen we buiten kwamen leek het net of we in Kirchberg waren haha, helemaal wit. Ik wilde ook nog naar de pier, maar voordat we bij de pier waren, waren m’n ogen al dicht gevallen. Tis best vermoeiend zo’n reis, zeker met zo’n hard bed van planken :P Hierna zijn we naar de Shopping Mall gegaan, waar Mickey een nieuwe pet heeft gekocht – GO, LA Dodgers! – ’s Avonds stonden we op een camping vlakbij het vliegveld en hebben we de boel al enigszins ingepakt en de restjes alcohol opgedronken.

Dag 29
Yes, vandaag weer een nieuw avontuur en op naar de zon! Om 16:00 vliegen we vanuit Christchurch naar Cairns.

1. Rick & Renske:
    Wat een reis, geweldig.
    Geniet ervan!
  2. Marga:
    14 december 2015
    Wat een geweldige reis en weer een gaaf verhaal. Op naar Australië . Goede vlucht xxxxx schatjes
  3. Bep:
    14 december 2015
    Fantastische verhalen, leuk om te lezen en een verschrikkelijke leuke ervaring voor jullie
    Veel plezier in de volgende etappe
  4. Peter Cox:
    14 december 2015
    Een geweldige belevenis. Fantastisch om zoveel nieuwe indrukken op te doen. En mooi omschreven. Fijne tijd in Australië
  5. Olga:
    15 december 2015
    wat een geweldige reis, wat een ervaring, genieten met hoofdletters xxxxxxx
  6. Marjon:
    19 december 2015
    Wat een leuke verhalen, smachtend op t vervolg wachtend :-)
    Veel plezier nog.
    Xxx