Subway, McDonalds, Domino’s & 5 kilo extra!

7 januari 2016 - West Melbourne, Australië

Dag 45 (30 december)
Om half 9 ’s ochtends vlogen we van de Gold Coast naar Sydney. Vanuit het vliegtuig hadden we ook een super goed uitzicht op de Harbour Bridge en het Opera House! We hadden uiteindelijk een appartement weten te scoren via Airbnb. Dit was echt geweldig, denk wel 100 vierkante meter. Onlangs gerenoveerd en super dicht bij het centrum. De waszak puilde uit, dus dit was een teken dat we eerst echt de was moesten doen. Hierna werd het tijd om Sydney te bewonderen. Het was er al super druk en er lag een super groot cruiseschip in de Sydney Harbour. Dat ding lag natuurlijk enorm in de weg en blokkeerden heel het zicht op de Harbour Bridge. Fingers crossed dat ie morgen weg zou zijn!

Door de mensen massa een weg gebaand naar het Opera House. Mooi gebouw maar wat nog veel leuker was, was de bar die erbij hoort! Super groot terras met live muziek en lekker bier. Om het bier te compenseren hebben we thuis soep met stokbrood gegeten..

Dag 46
Oudejaarsdag! Het zou een grote gekte worden in Sydney. Iedereen wilde natuurlijk dé beste plek voor het vuurwerk. Veel mensen gingen zelfs om 9 uur ’s ochtends al naar de stad voor de beste plaatsen. Met onze kaartjes zouden we ‘gegarandeerd’ goed zicht op het vuurwerk hebben dus besloten we om samen met Bob en Astrid eerst even lekker op Bondi Beach te chillen(ook wel bekend van Bondi Rescue). Hier was het al super druk waardoor we ons afvroegen hoe druk het wel niet moest zijn in de stad zelf. Rond 4 uur namen we de bus terug naar het appartement om ons klaar te maken. Om een bodempje te leggen voor de avond hadden we lekkere potato wedges met chilisaus en zure room op het menu staan. Rond 6 uur waren we in de stad.

Je mag nergens alcohol op straat drinken dus we hadden undercover blikjes gemaakt. Haha wat een giller. Blikjes cola opengeknipt en die om de blikjes bier heen gedaan, wat nog prima werkte ook. Niemand had ons door! Ook hadden we alle 4 voor de zekerheid een klein flesje sterke drank meegenomen, de boefjes.

Bij elke tent kreeg je een gratis drankje dus daar hebben wij dankbaar gebruik van gemaakt. Het was op het laatste moment wel ff rennen (dit duurde namelijk maar tot 9 uur ‘s avonds). Onderweg kwamen we nog een groepje Nederlanders tegen waar we het super leuk mee hadden gehad tot net voor het echte vuurwerk van 12 uur. We raakte namelijk iedereen kwijt en bleven met z’n drieën over. Na een potje schelden en tieren op de security en wijzend op onze ‘vip’-pasjes kwamen we ergens binnen waar we helemaal niet binnen mochten komen. Dit zorgde er wel voor dat we een super dik uitzicht hadden op de harbour bridge en het vuurwerk! 12 minuten lang hebben we alleen maar: ‘Wooooooo’, ‘Oeeeehhh’ en ‘Come on’ geschreeuwd! Oké, vooral ik dus. Hierna nog even lekker door gepartyed in de kroeg en toen zat het er al weer op. Kroegen sloten om 3 uur (tenzij je 100 dollar entree bij een club wilde betalen). Lekker McDonalds gepakt en maar liefst een UUR!! Op een taxi gewacht. Gekkenwerk.

Goed begin van het nieuwe jaar, 2016!

Dag 47
We zijn nog nooit zo fijn en vroeg wakker geworden op nieuwjaarsdag. Geen kater! Als ontbijt maar weer wedges in de oven gegooid en op naar Bondi Beach voor de Nieuwjaarsduik. Wat een drukte, we schatten tussen de 5.000 en 100.000 man ;) Iedereen kreeg een Unoxmuts en met minimaal 300 Nederlanders doken we het nieuwe jaar in. Hierna kregen we nog broodjes kroket, oliebollen en pannenkoeken. We kwamen zelfs op het NOS, dus als je interesse hebt kun je dat mooi teruglezen/zien. Nog een lekker middagje op het strand doorgebracht onder het genot van een Pale Ale. Helemaal hip hier dat bier. We denken dat we zelfs een Shark Alarm gehoord hebben. Ofja er ging een alarm af en iedereen moest als een malle het water uit. Afscheid genomen van Bob en Astrid, die de volgende dag naar Thailand zouden vertrekken. Vervolgens op zoek naar een bus samen met de 5.000 tot 100.000 andere mensen. Ergens vlug in de rij voorgeschoten en zonder problemen ’n Domino’s pizza weten te scoren.

Dag 48
Vandaag moesten we van accommodatie switchen, dit betekende zeulen met de backpack. Jezus, wat een pokke end met 25 kg bagage op je rug. Om de een of andere reden wordt de backpack steeds zwaarder terwijl we niet eens souvenirs o.i.d. kopen (dat past namelijk niet). Nadat we de backpacks gedropt hadden, namen we de ferry richting Manly Beach (een ander populair strand van Sydney). Het was best koud en bewolkt maar we wilde dit hoe dan ook zien. Leuk strandje met hoge golven en veel surfers. Helaas was de stroming heel sterk waardoor je er maar op bepaalde plaatsen in mocht. Op het eind werd zelfs het hele strand dicht gegooid (zwemmen was verboden).

Op de terugweg (’s avonds na zonsondergang) hadden we een super mooi uitzicht op the Opera House en the Harbour Bridge. Heel Sydney was een verlichtte stad.

Dag 49
Rond 10 uur pakte we de trein naar de Blue Mountains. Dit was een ritje van 2 uur, en op zondag reis je maar voor $2,5 dus dat was mooi meegenomen! Het was een koude, natte en winderige dag. Na 48 dagen hebben we eindelijk van onze foute geleerd en waren zo slim om onze lange broek, dikke trui en regenjas aan te trekken in tegenstelling tot vele anderen (korte broek en hempje heuu!!). De souvenirwinkel van de Blue Mountains heeft goed gedraaid met alle truien en poncho’s. De Blue Mountains is groot gebergte met diepe valleien, watervallen en regenwoud. Op het begin zagen we helemaal niets door de dikke mist die er hing. Erg jammer, want het is blijkbaar een geweldig uitzicht. We hadden een ticket via Scenic World waardoor we gebruik konden maken van de Railway, Skyway & Cableway. Ook hebben we Scenic Walkway gelopen. Dit was best een pittige hike doordat alles glad en nat was. Overal ontstonden watervalletjes op het parcour. Eigenlijk leek het geheel op Jurassic Park. Daarnaast heb je de Three Sisters, een soort rotsformatie die volgens de Aboriginals drie versteende zusjes zijn.

’s Avonds was het tijd voor Chinatown. Nouja, we hadden honger en geen zin in de Mc Donalds. We belandden bij een Food Court met Aziatische tentjes. Hier hadden we springrolls (loempia’s) besteld die er nog niet bijna op leken. Het leek wel gaas. Gelukkig was het wel lekker, maar we willen echt niet weten wat erin zat. Ook hadden we Chicken Satay met rijst en groente, wat zeker de moeite waard was. Zeker omdat we er niet ziek van geworden zijn :P

Dag 50
Op naar Melbourne! Om op het vliegveld van Sydney te komen moesten we de trein pakken. We hadden geen zin om de OV-kaart op te laden aangezien je dat ding nergens meer kan gebruiken. Kortom, lekker zwartrijden. Niet gepakt en veilig aangekomen op Sydney Airport.

Het automatisch incheck systeem van Jetstar werkt voor geen meter, waardoor we alsnog in de incheck rij moesten gaan staan. Eenmaal aangekomen bij de gate hebben we nog geprobeerd een autotje te boeken. Tijd vloog voorbij, totdat ineens de telefoon ging.

Gelukkig opgenomen ondanks dat we het nummer niet kende. ‘Hello, this is Jetstar calling, are your flying with us this afernoon?’ ‘Uh yes, we are waiting at the gate right now’. ‘Oke, can you tell me your exact location?’ Yes, we are at gate 54’. ‘Oh, well you have to be at gate 55, we are waiting for you’. Oké, nooit meer een slecht woord over Jetstar. Het scheelde maar een paar minuten of we hadden onze vlucht gemist. De sukkels, na ons sloten ze gauw het poortje van de gate.

In Melbourne hebben we een prima hotel. Eerst even wat boodschappen gedaan bij Aldi. ‘n pastatje gemaakt, yeahhh healty food. Lang geleden. Maar eerlijk is eerlijk, een macje als ontbijt is goedkoper dan een fucking croissantje (9 dollar).

Dag 51 (5 januari)
Lekker op tijd opgestaan voor de Free Tour door Melbourne. De tour begon namelijk om half 3 ’s middags, vakantie kan ooit best zwaar zijn. Met een groep van 25 man liepen we 3 uur door Melbourne. De gids vertelde ons over de geschiedenis, kunst en cultuur. Super leuke tour, en zeker aan te raden als je nog ooit naar Melbourne (of Sydney) mocht gaan. Na de tour aan de Yarra River even wat gedronken met twee jongens (Nederlander en Amerikaan). Ook hadden we de gids gevraagd voor een leuke tent, waardoor we nog een kijkje gingen nemen bij ‘Naked in the Sky’. Super gave rooftop bar maar helaas was het zo druk dat je niet op de roof kon staan dus gingen we maar bij een ander tentje zitten.

Op z’n Italiaans pas rond 10 uur ’s avonds gegeten waardoor de avond zowat aan z’n eind was.

Dag 52
Brighton Beach stond op de planning. Misschien kennen jullie dit wel van de gekleurde huisjes/hutjes van Melbourne die op het strand staan. Zo niet, zoveel mis je nu ook weer niet haha. We waren toch wel blij dat ze er stonden en konden hier schuilen toen het regende. Nee, het is wel een super leuk gezicht om al die gekleurde huisjes te zien met de skyline van Melbourne erachter! We zien trouwens net dat die huisjes maar liefst $200.000 de stuk kosten, 6 vierkante meter van hout.. Werkelijk belachelijk haha, de verf zal toch ook niet al te te duur zijn wel?

Na dit intense stranddagje (toch verbrand, fijn) het zand van ons afgespoeld. Vanavond hebben we ons niet druk gemaakt over het eten. We waren namelijk via Facebook uitgenodigd om met 3 anderen, totaal vreemden, te komen eten bij een Nederlandse meid die uit Amsterdam komt. Voor de rest allemaal Brabo’s, wat zorgde voor een super gezellige avond! Echt leuk om zo’n gastvrije mensen te ontmoeten.

1. Karin:
    6 januari 2016
    Ha schattekes wel slim met die blikjes , ik hoop dat dat in Bali niet hoeft ha ha xxx
  2. Bep:
    6 januari 2016
    wederom leuk om de ervaring te lezen, blijft fijn om te lezen dat het, ondanks enkele criminele aspecten, nog steeds een bijzondere belevenis is
    Veel plezier met het vervolg
  3. Rick & Renske:
    7 januari 2016
    Mooi verhaal. Ben benieuwd naar al de foto's. Geniet er nog maar even van, want het vliegt voorbij! Nog veel plezier.